DPM 1807 Errore ID 58 Spazio su disco insufficiente 0x80070070

Talvolta può accadere che DPM durante il backup presenti l’errore ID 58 Spazio su disco insufficiente 0x80070070 e invii la seguente notifica:

“lo spazio su disco utilizzato nel volume di replica supera la soglia del 90%”

Nella KB3041345 System Center vNext Data Protection Manager error codes vi sono le informazioni riguardanti i vari codici di errore di DPM e per quanto riguarda l’errore con ID 58 viene riportato quanto segue:

DPM is out of disk space for the replica.

Make sure that there are no pending disk threshold alerts active for this data source, and then rerun the job. DPM might have automatically grown the volume and resolved the alerts.

Nel post How to increase DPM 2016 replica when using Modern Backup Storage (MBS) vengono riportate alcune considerazioni sul perché lo spazio potrebbe esaurirsi, di seguito alcune considerazioni riguardati il backup di file server:

DPM Supports protecting Windows dedup volumes. DPM will store the protected file data in a dedup state when the entire volume is protected.

If at a later time you decide to only protect a subset of data – or if you stop dedup on the protected server, DPM will start protecting the volume in a non-dedup state.

This will require much more space on the DPM replica to hold the file data in its native non-dedup form.

Per risolvere il problema è possibile provare a modificare l’allocazione dei dischi sul gruppo di protezione:

Un altro motivo per cui è possibile che venga restituito l’errore può essere dovuto alle dimensioni della replica (ovvero la dimensione necessaria per memorizzare i dati di cui eseguire il backup) che sebbene venga gestito automaticamente potrebbe non essere sufficiente come descritto sempre nel post How to increase DPM 2016 replica when using Modern Backup Storage (MBS):

As in previous versions, DPM 2016 has replica auto-grow feature for modern backup storage (MBS) to help increase the replica sizes as the data sources grows. Under normal use conditions this feature works perfectly fine.

If a job fails due to out of disk space, it will automatically grow the replica volume and schedule a new synchronization or recovery point job to run one hour in the future. However, if the amount of new data is much larger than the size of the replica after auto-grow, the jobs will continue to fail even as the auto-grow continues to increase the replica size.

After two failures, auto-rerun is no longer triggered by default. In DPM 2012 R2 you had the ability to manually grow the replica volume as large as you wanted by using the “modify disk allocation” wizard, however in the DPM 2016 you do not have the ability to manually grow the replica volume using the same wizard.

This can cause delays in getting good backups again to meet your SLA.

If you know the new size of the protected data or want to grow the replica volume for future data growth in order to prevent future backup failures, you can grow the replica manually outside of DPM.

Per verificare la dimensione di replica è possibile utilizzare i seguenti comandi PowerShell:

$PG= Get-ProtectionGroup | Where Name -eq ‘Protection Grup Name

$DS = Get-Datasource $PG

$DS | Select ReplicaSize

Nel caso le dimensioni della replica non siano corrette è possibile modificarle tramite il cmdlet Edit-DPMDiskAllocation.